Translate

tirsdag den 8. februar 2011

Kun for kvinder togvogne

Her i Japan er der nogle togvogne som kun er beregnet til kvinder. Det er i tidsrummet fra det første tog kører indtil kl 9 på hverdage. Mange skal med toget på arbejde og man står tæt op af hinanden og nogle mænd har udnyttet det lidt for meget, derfor har de nu indført rene kvindevogne for at undgå at nogle kvinder bliver forulempet. Jeg har aldrig set det før andre steder jeg har rejst, men jeg kan nu godt se fornuften i det for i morgenmyldertiden er virkelig ikke for sarte mennesker. 1 tog består af 10 vogne, i hver vogn kan der være mellem 250 til 300 personer. Japanske tog er anderledes end danske tog. Der er kun 1 række med sæder og ingen borde, nogle vogne har slet ingen sæder, men de bliver kun brugt i morgenmyldertiden. Morgenmyldertiden er den værste fordi alle skal møde på det samme tidspunkt, det vil sige mellem 7 og 9, men ikke alle skal hjem på samme tid, nogle har måske overarbejde eller andre skal ud med nogle forretningsforbindelser for at fejre en afsluttet forretning. Jeg har prøvet aftenmyldertiden og synes den var slem, så jeg tør slet ikke forestille mig hvordan det er om moegen, så det tror jeg nok jeg venter lidt med at kaste mig ud i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar