Translate

torsdag den 27. februar 2020

Corona virus i Japan.

Jeg har fået en del henvendelser fra folk om hvordan situationen er i Japan med hensyn til corona virus og om det er sikkert at rejse i Japan eller det er bedre at aflyse sin rejse. 
Alt det her med corona virus er meget svært at spå om for situationen ændres fra dag til dag, ja fra time til time. Hver aften klokken 19 er der i nyhederne en grundig gennemgang af udviklingen de sidste 24 timer, hvor mange nye smittede og hvor mange døde. Desuden er der opdateringer fra regeringen om hvad de gør at tiltag for at begrænse og stoppe spredningen. Så situationen i går er ikke den samme som i dag og selv for os der bor herude kan det være lidt svært at følge med for alting ændre sig hele tiden. 
Antallet af smittede stiger dagligt, restraktioner træder i kraft, mange ting bliver udsat eller helt aflyst. 


Det seneste tal jeg har hørt og kan finde frem til siger at 164 personer i Japan er smittet med corona virus. Det er stadig et meget lille tal ud af en befolkning på omkring 126 millioner mennesker. Det er det officelle tal. Det uofficelle tal er uden tvivl noget større fordi problemet med corona virus er at fra man evt. bliver smittet går der 2-3 dagen inden man selv begynder at smitte andre, men der kan gå op til 14 dage inden men selv udviser symptomer på sygdom og symptomerne er stort set de samme som ved forkølelse eller influenza. Yngre mennesker med et godt helbred og uden kroniske sygdommer kan måske godt komme over det uden at de ved det rent faktisk er corona, men ældre mennesker og folk med kroniske sygdomme er dem der bliver virkelig hårdt ramt og i sidste ende kan dø af det. Der har været 5 dødsfald i Japan pga corona virus og det har alle været ældre personer der i forvejen ikke var helt rask. Så det er en ret tricky sygdom, desværre.

Et skilt man møder alle vejne for tiden.
Ansigtsmasker er udsolgt. 

I går blev der taget en del skridt i retning mod at stoppe spredningen af corona virus her i Japan. Alle museer i hele Japan der hører under National Museet vil være lukket foreløbig indtil den 15 marts og jeg er ret sikker på at i de kommende dage følger mange andre museer trop og lukker. Alle store sportsbegivenheder er blevet udsat. Japan Baseball forening har dog besluttet at starte sæsonen til tiden men alle kampe vil indtil vidre blive spillet uden publikum. J-Leage ( fodbold ) er udsat med forløbig 3 uger og det forventes også at sumo tuneringen i Osaka der skal starte den 8 marts bliver aflyst eller gennemføres uden nogen form for publikum.
Alt unødvendig personale på kontorer og andre steder skal arbejde hjemmefra så man undgår smittefare i togene og på arbejdspladserne. 
Det japanske skoleår slutter i midt marts og derfor er der ikke mange aktiviteter eller undervisning i skolerne lige nu. Afslutnings cermonierne for dem der forlader skolen er begrænset til at det kun er lærer og elever der må deltage, ingen forældre eller andre familie medlemmer. Det nye skoleår starter i april, men om det bliver udsat er lidt svært at spå om lige nu, det kommer helt an på hvordan situationen ser ud om 1 1/2 mdr. På Hokkaido som har det næst højeste antal smittet efter Tokyo har de dog valgt at aflyse og lukke alle skoler, foreløbig indtil det nye skoleår skal starte.
Mine lærer hvor jeg går til japansk undervisning har også valgt at stoppe undervisningen foreløbig indtil den 5. april. Så må vi se hvordan det går til den tid og om vi kan genoptage undervisningen eller det skal aflyses yderlige. 
En plakat man ser stort set alle steder lige i øjeblikket,
Hvordan man vasker hånder.

Det er stort set umuligt at opdrive ansigtsmasker i Japan lige i øjeblikket. Der er totalt udsolgt alle steder og det begynder også at blive svært at få vådservietter med alkohol og håndspray med alkohold. Jeg så også i dag at vores lokale apotek havde udsolgt af servietter. De der servietter i en æske som man normalt bruger til at pudse næse i. 
Jeg vil ikke sige folk er grebet af panik, men man kan godt mærke en nervøs og anspændt stemning. Selv om det at bære maske ikke på nogen måde forhindre folk i at blive syge når de er uden for så bruger rigtig mange maske og har man ikke maske på og kommer til at nyse eller hoste kan man godt se på folk omkring en, især i toget at det er ikke velset. Det er som om at hvis man bære maske så er folk ikke så nervøs for at være i nærheden af dig som hvis du ikke har maske på. 
Det vigtigeste man kan gøre for at undgå at blive smittet er faktisk at vaske hænder og undgå at røre ved ens ansigt hvis man ikke har vasket hænder. Hvis man ikke lige kan komme til en håndvask og sæbe skal man spritte hænderne af. Korrekt håndvask skal foregå i varmt til lunkent vand med 3 pump sæbe i 30-40 sekunder. Man skal vaske for og bagsiden af hånden, håndledene og mellem fingerne og under neglene. Så er man nogenlunde på den sikker side. Det er hårdt for mine hånder med alt den håndvask, mine hånder er røde og indtørret og det til trods for at jeg bruger massage olie og andet fed creme til at smørre mine hånder i, men alkohold og håndvask er bare hårdt for huden. Men heller det end at blive smittet med corona virus. 
En anden god ting at gøre er at skylle munden/halsen, altså at gurgle. 

Som diabetiker og dermed kronisk syg er jeg da bekymret over udviklingen, men jeg er langt fra et panik stadie. Den japanske regering er lidt langsom og tøvende, men man må jo tro på at de gør deres bedste med de midler de har for at hindre situationen i at komme ud af kontrol. Det er ikke alt som den japanske regering gør jeg er enig med, jeg synes de er for langsom og i starten tog de ikke situationen alvorlig nok. Bl.a. er over 700-800 japanske statsborgere hentet ud fra Wuhan by og Hubei provinsen. Da de ankom til Japan fik de lov til at gå gennem lufthavnen ganske som man normal gør og blande sig med andre passagere. Her ville det nok have været korrekt at de blev hentet i en bus ved flyet og kørt direkte ud af lufthavnen for det har siden hen vist sig at flere af dem faktisk var syge. På det her tidspunkt tog den japanske regering simpelt hen ikke situationen alvorlig nok. De blev dog kørt til et hotel hvor de skulle være i karantæne i 14 dage. Men generalt synes jeg den japanske regering har været for langsom til at reagere. 
Der er et forbud mod kinesere fra Hubei provinsen mod at må rejse til Japan, men ikke hele Kina, her synes jeg bestemt forbudet burde gælde hele Kina. I Korea er tingene ved at løbe løbsk og der er over 1000 smittede, men der er ikke noget rejseforbud for koreanere til Japan. Det synes jeg der skal oprettes for at forhindre yderlig smitte. Men man kan jo kun håbe på det kommer i den nærmeste fremtid. 

Det store spørgsmål er jo så om det er sikket at rejse i Japan og om man skal gennemføre en evt. rejse til Japan. 
Det kan jeg ikke svare på, det skal man gøre op med sig selv for tingene udvikler sig så hurtigt fra dag til dag. Er man kronisk syg eller på anden måde svækket vil jeg nok sige man skal vente. Har man planlagt den store rundrejse i sydøst Asien vil jeg nok også vente for mange lande har rejseforbud eller krav om karantæne i 14 dage hvis man kommer fra bestemte andre lande i sydøst Asien, så det kan hurtigt blive et logistisk mareridt om hvor man kan rejse hen og om man kan komme ind i landet.
Min mand og jeg skulle have været i Taiwan i april på kobber bryllups rejse, men det har vi aflyst på ubestemt tid. Vi vil ganske enkelt ikke risikere at ende med at skulle i karantene når vi kommer hjem eller endnu værre strande i Taiwan i karantæne. Så der bliver ingen kobber bryllups rejse lige forløbig. Jeg tvivler meget på at der bliver nogen rejser i år for vores vedkommen sådan som situationene er lige i øjeblikket for jeg tror ikke corona virus forsvinder lige foreløbig. 

Og for at vise hvor hurtigt tingene ændre sig så mens jeg har siddet og skrevet dette indlæg er dødstallet nu oppe på 8 og smittede er nu 175 og det har taget mig et par timer at skrive dette indlæg plus en pause hvor jeg var ude for at handle lidt ind til aftensmad.

Man er som altid velkommen til at skrive til mig hvis man har nogen spørgsmål, så skal jeg gøre mit bedste for at hjælpe og svare på spørgsmål. 

2 kommentarer:

  1. Tak for opdateringen, Inger-Marie. Godt at høre en lokals vurdering af situationen. der går mange rygter, og det er ens tor hjælp at kunne træffe en beslutning vedr. en forestående rejse, på et alsidigt grundlag. Håber på at komme til japan i slutningen af marts, - og at der stadig er mulighed for at nyde Hanami.

    SvarSlet
  2. Hej,
    Tak for din besked.
    Ja, der går utrolig mange rygter og langt størstedelen er der ikke noget hold i.
    Jeg håber du/I får en rigtig god tur til Japan til trods for hele situationen og mon ikke der stadig er nogen kirsebær blomster tilbage til den tid. De blomstre ret tidligt i år da vi har haft en meget mild vinter.

    SvarSlet