Translate

lørdag den 24. januar 2015

Kotatsu.


Når man sån begynder at kende japanerne finder man ud af at de er meget opfindsomme. Om nogen af deres opfindelser kan man tænke de er helt henne i vejret og hvad i alverden skal man lige bruge det til og hvornår. Andre gange tænker man det er simpelthen det mest genialle der er opfundet.
En af de ting jeg synes er en af de her genialle opfindelser er Kotatsu. Det lyder som noget underligt og indviklet noget, men det er faktisk ret så simpelt. Det er nemligt et bord, men et ret specielt bord.
Det består af en bord ramme hvorpå der er monteret et elektrisk varmelegme. Oven på bord rammen placeres nu et stort tykt tæppe og oven på tæppet ligges bordpladen. Bordpladen i sig selv er rimmelig tung så den ikke ligger og kører rundt på tæppet når man sidde ved det. Man kan nu sidde ved bordet under et tæppe der er opvarmet af varmelegmet under bordet. Det er simpelthen så dejligt at sidde under en kotatsu, især i sån nogle japanske huse hvor begreber som fjernvarm og isolering lige så godt kunne være en by i Rusland.
Kotatsuen på billedet er et jeg har taget på et spa hotel i Gunma hvor vi lige har været i 2 dag ( der skal nok komme meget mere om det ). Kotatsuen her er det traditionelle lave bord hvor man sidder på gulvet men jeg har set at man også kan få kotatsu i almindeligt spisebords størrelse og stole som vi er vandt til det fra vesten. Jeg vil rigtig gerne have sån et og jeg har også næsten fået overtalt min mand til det. Jeg ville komme til at sidde rigtig meget ved spisebordet hvis vi fik sådan et bord og ikke over i sofaen under et tæppe.
Om vinteren er der mange restauranter der skifter en del af deres almindelige borde ud med kotatsu. For at få et kotatsu-bord skal man resaverer og selv da kan det være svært at få et for de er meget populære.
Jeg har kun hørt en dårlig ting omkring dem og der er at hvis man falder i søvn med halvdelen af kroppen under bordet er man næsten sikker på at blive forkølet. Om det har noget på sig skal jeg ikke kunne sige, men jeg kan godt forestille mig med en meget varm underkrop og en meget kold overkrop at det er grobund for en omgang influenza. Men uanset hvad så hører kotatsu hvertfald til i kategorien under de mere genialle opfindelser.

2 kommentarer:

  1. Åh ja, det er en af de opfindelser jeg ofte misunder, selvom vores lejlighed er nogenlunde opvarmet. Det må være så lækkert og hyggeligt at sidde ved sådan et :)

    // Janni "Gulde" Iversen <>< Gulde.dk

    SvarSlet
  2. Hej Janni,
    det er virkelig også hyggeligt. En populær vinterret her i Japan er nabe. Det er en ler gryde man sætter oven på et gas blus og så sidder man ved bordet og laver mad. At sidde under en kotatsu og lave nabe kan næsten ikke bliver mere traditionelt japansk og hyggeligt :-)

    SvarSlet