Translate

tirsdag den 1. marts 2011

Kulturkrise

Midlertidig ude af drift pga kulturkrise. Det betyder ikke sider er nedlagt, det betyder bare jeg har brug for lidt tid til at vende mig til daglig dagen herover og andre ting som jeg ikke havde forudset. Det er samme krise som min mand fik da han kom til Danmark efter et par mdr. Selv om det er en storby vi bor i og der altid er mange mennesker omkring mig kan jeg godt føle mig ensom og fortabt fordi jeg ikke altid forstår hvad de siger og hvad der foregår. Jeg er på ingen måder blevet behandlet dårligt eller har været udsat for nogen form for racisme, men man opføre sig på en anden måde herude, eks ser man aldrig folk smile på gaden. Smil til verden og den vil smile til dig er ikke noget japanere praktisere på nogen måde og det har jeg lidt svært ved for jeg har altid smilet meget.
I sidste uge startede jeg på et aftenkursus i japansk. Det er frivillige uden nogen form for læreruddannelse eller erfaring og da jeg gik derfra var jeg så fortvivlet at jeg knap nok var istand til at forklare hvor jeg boede. Jeg har stadig brug for engelsk oversættelse for at forstå den fulde betydning, men da de fleste japanere ikke taler meget engelsk var den eneste hjælp jeg kunne få når jeg havde problemer en forklaring på japansk og det hjælper jo ikke særlig meget når jeg ikke engang forstår den første sætning, så jeg var dybt frustrede og fortvivlet da jeg gik derfra. Heldigvis har jeg en super dejlig mand der med det samme kunne se at jeg var ked af det og vi blev enig om at det er for tidlig for mig efter kun 2 mdr i landet at gå på den slags kurser hvor man skal kunne føre en samtale på japansk.
Vi er endelig flyttet til en større lejlighed, vi blev enig om at vi skulle blive i det samme område som den anden lejlighed fordi så skulle jeg ikke til at lære en masse nye bus, tog og metro linjer og bare i det hele taget at finde rundt. Jeg er glad for hvor vi bor nu for her kan jeg finde rundt og der er ikke så langt ind til down town. Det er ved at være sent og jeg skal i skole imorgen og så skal jeg se om jeg ikke kan få pakket resten ud af kasserne.

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Jeg er japaner, som bor i Danmark.
    Jeg kan forstå, at du har brug for lidt tid. Det er vigtigt, at du har det godt og at du ikke bliver udbrændt. Jeg har knoklet for at lære dansk for at være en velintegreret indvandrer, og jeg har bestået alle danskprøverne med gode karakterer, men jeg har det alligevel hårdt at være her, for jeg havde nedprioriteret at nyde hver dag :(

    Når jeg er i Japan, oplever jeg også, at folk ikke smiler, selv om jeg smiler til dem. De ser på mig, som om jeg er skør! Det er også kulturkrise for mig, for jeg lærte at smile til andre i Danmark og blev vant til det;)
    Jeg håber, at du snart føler dig godt tilpas i Japan. Japanerne er faktisk meget hjælpsomme og venlige, men vi tør bare ikke at kommunikere med mennesker, som ikke er japanere KUN pga. vores elendige engelskfærdigheder :(
    mvh MTJ

    SvarSlet
  2. Hej M,
    Tak for din kommentar, det er rart at nogle gidder kommentere, så jeg ved der faktisk er nogle der læser hvad jeg skriver.
    Jeg tror du har ret, jeg har glemt også at nyde at jeg er her og jeg skal gå ud og se og opleve mere. Jeg har det meget med at jeg skal lære at tale japansk for jeg vil ikke være en af dem der har boet her i lang tid men ikke aner hvordan tingene fungere eller er ude af stand til at kommunikere med nogle. Lige fra starten har det været vigtigt for mig at jeg skulle lære japansk med det samme, men jeg har også må sande at det kommer til at tage længere tid end jeg troede. Japanere er meget hjælpsomme det har jeg erfarret ved flere lejligheder og jeg har da også allerede fået en japansk ven, hun taler engelsk men vil gerne hjælpe mig med det japanske også. Som jeg føler nu tror jeg, jeg har en stor chanche for at falde til her, jeg elsker storbyen og alle de muligheder den tilbyder. Mange af de rejsemål jeg gerne vil besøge igger også herude og både mig og min mand vil gerne rejse, så det er alt for tidligt at give op bare på grund af et nederlag. Jeg har kun været herude i 2 mdr og det er for tidlig at give og og stikke halen mellem benene. Hvis man bare giver op hver gang man møder modgang lærer man jo ikke noget. Min mand havde svært ved at falde til i Danmark, han synes altid danskere så skævt til ham og jeg har til tider må give ham ret. Jeg håber det har været nemmer for dig og du bor i en storby hvor folk er mere åbne over for fremmede.
    Med venlig hilsen Inger-Marie

    SvarSlet