Translate

lørdag den 28. december 2013

Jigokudani-yaenkoen -- Sneabe parken.




Vi kunne selvføldig ikke være i Nagano uden at skulle en tur op til sneaberne oppe i bjergene. Der er et sted lidt uden for Nagano by, hvor sneaberne kommer ned fra de høje bjerge for især om vinteren at bade i de varme kilder. Det er nu blevet en park og det er en stor turist attraktion, at komme op og se de vilde aber og se dem tage spa bad om vinteren.
Aberne er blevet vandt til mennesker, men man skal stadig huske på at det er vilde dyr og at man er der på deres premisser, det er jo deres hjem og vi mennesker er kun gæster. Jeg har da også min lange lense på deroppe, så jeg ikke skulle for tæt på, ikke at jeg virkelig gerne ville, men aber ser det som fjendtligt især hvis man stiger dem i øjnene og det kan få dem til at angribe. Jeg har aldrig hørt om at de har angrebet mennesker deroppe, for de plejer nu at være hurtig nok til at flytte sig, når aberne kommer løbende og desuden kan deres skrig når de løber efter hinanden godt virke lidt skrammende.
Men de er bare så søde og hvis jeg fik lov kunne jeg sidde i dagevis bare og studere dem og tage billeder, for de gør virkelig mange sjove ting. Deres ynglings beskæftigelse er at sidde og lede efter lus på hinanden og ellers give hinanden pelspleje.
Stedet har et live web kamera, som er rettet mod varmekilden hvor de tager spa, så selv hjemme i Yokohama kan jeg sidde og følge deres spilopper på computeren. Linket er her, men vær lige opmærksom på at der er 8 timers tidsforskel mellem Japan og Danmark og da der jo ingen lys er deroppe om natten er billedet bare sort. Når klokken er 12.00 her i Danmark er den 20.00 i Japan.
http://www.jigokudani-yaenkoen.co.jp/english/html/top_e.htm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar