Translate

onsdag den 4. februar 2015

Daruma festival.

Jeg følger en del sider på Facebook der fortæller om forskellige begivenheder i Japan og en dag da jeg sad og kigge efter om der skete noget spændende i Kanto området der var værd at køre efter faldt jeg over en artikel om en daruma festival ved Takahata Fudoson Tempel i Tokyo. Det var meget nord på i Tokyo, faktisk helt oppe i et område der hedder Tama. Da jeg fandt ud af hvor langt væk det var, var jeg egentlig lidt betænklig om jeg skulle tage afsted eller ej. Men skæbnen ville, at min mand havde en extra fridag den dag det blev holdt, så vi endte med at tage afsted. Det tog 2 1/2 time at komme derop med tog og inden dagen var omme havde vi været med 8 forskellige toglinjer. Ikke noget at sige til at jeg et par gange mistede overblikkede over hvor vi egentlig var henne. Men jeg var egentlig ret glad for at vi tog afsted og vi fik en masse gode oplevelser.

Nu ved du nok ikke hvad en daruma er. Det vidste jeg egentlig heller ikke selv før jeg flyttede herud.
En daruma er et hovedet uden øjne. Den betegnes som en lykke amulet. Når man køber en daruma maler man kun det ene øje på den mens man ønsker noget. Derefter stiller man den et sted hvor man passere den dagligt og når så ens ønske går i opfyldelse maler man det andet øje og herefter kan den brændes i et tempel. De fåes i mange forskellige størrelser og er lavet af papmache og forsynet med en lille vægt i bunden så den ikke vælter. Udover ansigtet er der malet det japanske tegn for held eller succes på den. Figuren forestiller den buddhiske munk Bodhidhama som på japansk udtales daruma deraf navnet. Figuren har ingen arme og ben.  Bodhidhama sad angivlig i 9 år og mediterede foran en klippevæg og da man ikke behøver arme og ben når man mediterer har figuren det heller ikke. På et tidspunkt skulle munken være faldet i søvn og da han vågnede op igen var han så skuffet over sin mangel på deciplin at han angivelig skar sine øjenlåg af og derfor har en daruma de store øjne.
Daruma festivallen ved Takahata Fudoson er den største af sin art i Kanto området.

 Indgangen til Takahata Fudoson Tempel.

 Ved enhver festival er der også altid en masse boder der 
sælger fødevare, enten til at tage med hjem eller klar til at spise.
Her er det en person der sælger tørrede tang.
 Tørrede små rejer.

 En mand der sælger daruma hoveder. De fåes i forskellige størrelser
og farver, men de røde er de orginale og dem der sælges flest af.

 Japanerne har ry for at være lidt kedelige, men ham her var lige det 
modsatte. Han maler ønsker på daruma hovederne som folk har købt.

 Daruma slæger.

 Daruma hoveder i forskellige størrelser og udformninger.
De seneste år er de også begyndt katte med daruma hoveder
jeg så også nogen der var formet som pindsvin, men de er ikke orginale.

 Det nederste af pagoden ved templet. De farverige flag bruges 
kun ved specielle lejligheder så som festivaller og cermonier.

 Pagoden ved Takahata Fudoson tempel.


 Samme dag var der en speciel cermoni for børn.


 Nogen af munkene ved templet.

Takoyaki sælger. Takoyaki kan bedst beskrives som æbleskiver
med stykker af blæksprutter i. De serveres med en sovs der minder om engelsk sovs, mayonnaise, 
meget tynde skiver af tørrede bonito som er en fisk og lyserøde syltede ingefær. 
Det smager ret så godt og jeg kan varmt anbefale at prøve det hvis man er i Japan.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar