Translate

lørdag den 1. december 2018

Bedste julehistorier.

Glædelig 1. december. Så er det endelig blevet december, den bedste mdr. på hele året hvis man spørger mig. Jeg har altid holdet meget af december og jul. Jeg synes det er så hyggeligt med alle forberedelserne, klippe og klistre, bage og ikke mindst hyggen. 
Selv om der er mange ting der skal nåes inden jul så skal man huske at tage sig tid til at julehygge, for det er jo det der er det halve af julen.
En af de ting der kan få julestemningen til at spræde sig er at læse julebøger. Jeg holder meget af at læse og i december er ingen undtagelse, så skal det bare helst være julebøger. Vi har sikkert alle vores favoriter, som minder os om noget fra vores barndom eller noget andet. 
Så i anledningen af 1. december vil jeg gerne dele nogle af mine ynglings julebøger med jer for at sprede lidt julestemning.


1) Min absolut ynglings julebog er Charles Dickens Et Juleeventyr eller som den hedder på engelsk A
    Christmas Carol. Jeg læster den stort set hver år og der er nok den bog jeg har læst flest gange.
    Dickens måde at beskrive og fortælle på er bare helt genialt, især i denne bog.

2) H.C Andersen - Grantræet. Denne fortælling om det lille grantræ der så gerne vil være stor så det
    kan blive til et strålende juletræ og til sidst lider en grum skæbne i at blive smidt ud er bare så god
    en fortælling, der den dag i dag stadig holder.

3) Peters Jul - Johan Krohn. 11 vers eller små fortællinger på rim om man vil om forberedelserne op
    til jul og efter. Fortællinger og rim der kan bringe smil frem hos både voksne og børn.

4) O. Henry - The Gift of the Magi. Denne klassiske julehistorie om Della og Jim der begge sælger
    det mest dyrebare de ejer for at kunne købe en julegave til hinanden. Ikke den mest børnevenlige
    historie, men helt klart en historie man bør læse for at blive mindet om julens sande budskab.

5) The Nutcracker and The Mouse King - E.T.A Hoffmann. Ok, indrømmet. Jeg har aldrig læst
    bogen, men jeg har set balletten så mange gange at jeg ikke har tal på det. Måske det skulle være
    årets julebog, hvis den fåes til Kindle.


Dette er mine 5 bud på en god jule historie, som man bør afsætte tid til at læse. Fælles for alle historierne er at de ikke er så lange, så der burde være overkommeligt at læse 1 eller flere af dem i december mdr, hvad enten det foregår som højt læsning for familien eller en stille stund før sengetid med en kop varm te.


Hvad er din ynglings julebog?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar