Translate

søndag den 16. juli 2017

Ugen der gik #2

Så er det igen blevet søndag og tid til et tilbageblik på ugen der gik i temperaturer på den forkerte side af de 30 grader. Det er bare virkelig varmt og vi er ikke engang nået til august endnu der plejer at være den absolut varmeste månede på året.
Ugen har budt på lidt af hvert fra hjemmebag, kulturchok og lanterne festival i Yasukuni shrine i Tokyo, men nok mest arbejde.

1 gang om måneden mødes jeg med 5 ældre damer ( 65 plus ) til samtaler på engelsk og bagefter spiser vi frokost sammen. Sidste søndag havde jeg bagt squashkage, som jeg tog et stykke ad med til frokost. Og det er så her kulturchoket kommer ind for at man ligefremt putter grøntsager i en kage det havde de aldrig smagt før. Med deres alder og den opvækst de højst sansynlig har fået tvivler jeg på de nogensinde selv har bagt en kage. Det er ikke japansk kultur at bage kager og meget få ville have haft en ovn da de var unge, hvis nogen overhovedet. Men det blev frokosttid og de skulle smage på kagen. Jeg kunne godt se det var ret nyt for dem og de skulle da også lige have et par minutter til at finde ud af hvad de synes, men alt i alt var den godkendt. Jeg forklarede så at man også kunne komme gulerødder i, i stedet for og ligesom med squash udgaven havde de aldrig fået gulerodskage. Jeg orkede ikke at forklare at man også kan lave rødbedekage og pastinakkage fordi det er 2 grøntsager der er ikke eksisterende herude.
For mig virker det lidt mærkeligt aldrig at have fået gulerods- eller squashkage før, for mig som dansker er det noget jeg er vokset op med og jeg har da heller ikke tal på alle de hjemmebagte kager jeg har spist som barn. Men det satte virkelig nogen tanker i gang i hovedet på mig, så jeg vil gerne lige sende en stor tak hjem til min mor; tak fordi jeg er vokset op med hjemmebagt kage.
Skulle du nu sidde og have fået lyst til squashkage så er det denne opskrift jeg har brugt, jeg har bare skiftet hasselnødderne ud med valnødder fordi hasselnødder er ikke eksisterende herude. Jeg har hvert fald ikke kunne finde nogen endnu.

https://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=26690

Desuden har jeg også fået lavet rabarber-jordbær marmelade. Det er så svært at finde rabarber herude, men en dag vi var nede og handle og jeg gik og kiggede i de kasser med grøntsager fra lokale farmere fandt jeg faktisk 2 stilke rabarber. Jeg har lige siden kigget efter flere hver gang vi handler, men uden held. Så det er en marmelade der nydes ekstra meget.





I torsdags tog min mand og jeg en tur til Tokyo. Der var lanterne festival ved Yasukuni shrine og det er altid en flot oplevelse at gå rundt og kigge på efter mørkets frembrud. De sidste par år har de forbudt alle madboderne fordi for mange kun kommer for at drikke, men der kommer stadig mange mennesker. I år lå jeg mærke til der var ret mange turister og jeg kunne ikke lade værd med at spekulere over om de kender baggrunden for festivallen og hvad det er der rent faktisk står på mange af lanternerne.
Det man mindes ved denne festival er alle de japanere der har mistede livet i krig. Ikke kun 2. verdenskrig, men alle de krige Japan har deltaget i. Det er dem der bliver mindet ved denne festival. På mange af lanterneren står navnene på soldaterne og den deling de kom fra. Mange af disse delinger findes ikke mere, men de er alle indskrevet i bøger der opbevares her i Yasukuni shrine.
Men uanset om man ved hvad der ligger bag eller ej er det rigtig smukt efter mørkets frembrud og der er en rigtig hyggelig stemning.






Obon begyndes så småt at fejres mange steder og det vil toppe i august. Obon er fest for de afdødes sjæl. Det er en over 500 år gammel tradition der fejres med dans og musik. Mange familier samles ved familiens gravsted og mindes deres afdøde forfædre. Mange steder afsluttes obon med at man søsætter lanterner med navnene på ens forfædre. Det er virkelig et flot syn når tusindvis af tændte lanterner stille driver ned af en flod. 
Jeg elsker lyden af taiko trommerne der byder op til traditionel japansk dansk og den måde man danser i en rundkreds rundt om scenen. Hvis man er i Japan i august månede er det en oplevelse man ikke skal snyde sig selv for.

Så det var lidt om hvordan min uge har været. Hvordan har din uge været ??

Ingen kommentarer:

Send en kommentar