Translate

søndag den 9. juli 2017

Ugen der gik #1

Jeg har det sidste stykke tid tænkt meget over hvordan jeg kan holde liv i bloggen, når vi ikke lige er ude at fare rundt på de japanske landeveje og samle på minder og oplevelser. 
Der er egentlig mange små ting som jeg gerne ville fortælle om, men det fylder bare ikke nok til at det kan blive et fyldigt indlæg for sig selv, så jeg har valgt at hver søndag vil jeg lave et indlæg om ugen der gik for så kommer der mindst 1 indlæg på bloggen hver uge. 

Så hvad har denne uge budt på; på det mere personlige plan ikke så meget, mest arbejde, uni og lektielavning. For et par måneder siden begyndte jeg på Yokohama City Universitet hvor de har en international afdeling med japansk undervisning for udlændinge. Jeg må sige det går forbavsende godt og det er bedre end jeg havde forventede. En væslig forskel her i forhold til nogen af de andre steder jeg har gået er at min lære gå op i at selv om det er begynder niveau så skal noget af tiden bruges på kanji. Så hver uge når jeg får lektier for er der også nogen kanji tegn jeg skal øve mig i at skrive. Jeg har købt et specielt hæfte med tern til skrivning af kanji og så skriver jeg 1 side med hvert tegn, cirka 50 gange. Der ud over skal jeg skrive sætninger hvor jeg bruger ordet og så skal jeg skrive små stykker om hvordan min hverdag er og øve det i talesprog så jeg kan føre en samtale på japansk, men det er der lang vej til endnu at jeg kan. Men det går sgu fremad, selv min mand siger jeg er blevet mærkbart bedre til at udtrykke mig på japansk og forstå simple sætninger. Der ud over har jeg også fået en privat lære som jeg sidder alene med 1 gang om måneden som hjælper mig med talesproget. Så det er jeg rigtig glad for også selv om det at lave lektier tager uendelig lang tid. Jeg bruger mellem 1 1/2 - 2 timer om dagen på at sidde med næsen i bøgerne efter arbejde. Men selvfølgelig holder jeg en fridag ind i mellem for der skal jo også være plads til andre ting.

En af de andre ting der er blevet plads til er at jeg for første gang har lavet umeshu. Og hvad er så det tænker du nok. Det er japansk blomme vin og det er meget simpelt at lave. Man skal bruge nogen blommer, som helt korrekt egentlig er abrikoser har jeg fået fortalt. De kan kun købes 1 gang om året, når de er i sæson i starten af sommeren. Så kan man mange steder se japanske husmødre slæbe afsted med kasser fulde af blommer for nu skal der laves umeshu til vinteren. Og eftersom jeg har fået smag for det her blommevin tilsluttede jeg mig mængden af kvinder der slæbte afsted med blommer, krystal sukker og shochu i kartonvis. Shochu er den japanske udgave af snaps og det er lavet på ris. Det har en alkohold procent på 25-35 og det er meget brugt til at lave de her frugt vine på. 
Man kan også bruge andre former for frugt så som grape, kiwi, jordbær og kirsebær. Men blommevin er klart den mest populære.
Så man starter med at vaske blommerne og pille den lille stilk ud. Herefter ligger man dem i en lufttæt krukke lagvis med krystal sukker. Til sidst hældes shochu over så blommerne er helt dækket og krukken forsegles. Så nu skal jeg bare vente omkring 6 måneder, så er det klart til at blive drukket.
Hvordan det smager skal jeg nok fortælle når det er færdigt med at trække.

 Ingredienser til umeshu.

 Blommer og krystal sukker lagvis.

Shochu er hældt over blommerne og 
det står nu og trækker.


På det mere officielle plan ( hvis man kan sige det ) så er Japan hårdt ramt lige i øjeblikket. Kyushu er ved at drukne i regn. De sidste par dage har en regnfront cirkuleret rundt over Kyushu og de har fået det der svare til cirka 6 måneders regn på 2-3 dage. Veje og broer er skyllet væk, folk har mistede deres hus og alt hvad de ejer, nogen landsbyer er afskåret fra omverden og 16 mennesker har mistede livet og 28 er meldt savnet. Disse tal ændre sig hele tiden for der er desværre totalt kaos dernede i flere områder og der er erklæret undtagelsestilstand i visse områder.

En mere positiv ting er at UNESCO i dag offentliggjore at Japan får tilføjet et nyt steder til Verdensarvlisten. 
Det drejer sig om øen Okinoshima og 3 shrines som ligger cirka  60 km fra det nordlige Kyushu. Jeg må ærlig indrømme at jeg aldrig har hørt om stedet før. Nok fordi det ikke er et populært rejsemål eftersom der er adgang forbudt for offentligheden.

Sådan så min uge ud. Hvordan har din uge været ??

5 kommentarer:

  1. Hej Inger-Marie,
    Det var da en rigtig god ide at skrive indlæg om hvordan din uge er gået. Super spændende, at læse om livet i Japan :-)

    WOW tilykke med din beslutning om at gå på UNI og lære japansk - respekt for det. Glæder mig til at læse fremover hvordan det går.

    Natur katastrofer er altid sørgelig, især fordi de ofte rammer helt uskyldige mennesker.

    Tak jeg har haft en dejlig uge. Travlt med masser af gøremål men fik fejret Tores og min 9. års bryllups dag i går, sammen med familien og ja, selvfølgelig havde min dejlige mand købt 9 langstilkede røde roser til mig ;.)

    /Annette

    SvarSlet
  2. Hej Annette,
    Tak, det er jeg glad for at høre.

    Jeg har bevidst ventede lidt med at fortælle at jeg tager japansk lektioner på universitetet, fordi hvad nu hvis jeg ikke kunne lide at gå der, men det kan jeg heldigvis og det er nogen søde mennesker jeg har mødt der.

    Tillykke med bryllupsdagen, han er da en rigtig romantiker ham Tore. Håber I havde en rigtig god fest i går.

    SvarSlet
  3. Jeg nyder at læse dine opslag, det er et lille glimt og gensyn efter min 4 ugers tur i maj. Det der måske føles som en naturlig hverdagsting i Japan for dig, er spændende læsning for os, der følger dig. Ser frem til næste indlæg.

    SvarSlet
  4. Hej Dorte,
    Tusind tak for din kommentar.
    Ja, jeg tror netop også at alt for mange ting er blevet for hverdags agtig for mig og jeg kan ikke se at det måske kan være spændende for andre. Jeg har glemt den følelse jeg havde lige da jeg kom herud og alting var nyt og spændende, nu er det bare noget der er der hver dag. Men jeg er glad for at høre at nogen synes det er spændende at læse, tak.

    SvarSlet
  5. Super, det glæder mig Inger-Marie selvom jeg kan forestille mig at det må være et meget svært sprog at lære.

    Tak Inger-Marie, ja jeg er heldig at have en super romantisk mand og tak vi havde en dejlig aften ;-)

    Hav nu en skøn uge :-)

    SvarSlet