Translate

mandag den 23. november 2015

Sølv Templet, Kyoto.

Puha det har været en hæktisk tid her på det sidste. Arbejde og dødsfald har fyldt ret meget her på det sidste, men det er jo også en del af livet uanset hvor man bor. Mens vi var i Kyoto tog vi toget til Osaka for at besøge min mands onkel som lå på sygehuset. Et par dage efter vi havde været der blev han flyttet over på et hospice hvor han døde nogen uger senere. Han fik konstateret kræft for 3 år siden, men på det tidspunkt var det allerede stadie 3 og selv om han blev opereret og fik kemo kunne lægerne ikke stoppe at det spredte sig. Det var rimelig hårdt også fordi min mand jo selv blev opereret for kræft i sommers.

Men det skulle egentlig handle om noget helt andet for jeg blev aldrig helt færdig med Kyoto. Jeg fik nemlig ikke fortalt om Sølv Templet eller Ginkaku-ji som det hedder på japansk. Jeg blev dybt betaget af stedet. Ikke p.g.a templet selv, men p.g.a den smukke have der også er. Der er både en sten have og en mos have. Stedet var oprindelig privat ejet af Ashikaga Yoshimasa som var den 8. shogun i Yoshimasa-klanen. Da han er lidt oppe i årene bliver han zen munk og efter hans død overgik stedet til Rinzai sekten som også er den del af buddhisme der ejer stedet den dag idag.
Jeg har ofte hørt mange sige de er skuffet efter at have besøgt stedet fordi selve templet ikke er belagt med sølv som navnet angiver. Yoshimasas oprindelige tanke var da også at templet skulle belægges med sølv, men han nåede det aldrig inden sin død. Pengemangel er nok det bedste bud på hvorfor det aldrig blev gjort. Efter hans død var der mange diskutioner mellem munkene om hvad de skulle gøre, belægge det med sølv eller lade det stå som det er. Det endte med det sidste og derfor er der ingen sølv på templet trods navnet. Selve templet er en bygning i mørk træ. Det er ofte efter et besøg ved Guld Templet som rent faktisk er belagt med guld at folk siger de er skuffet over Sølv Templet. Ærlig talt synes jeg det der en gang fis for man kan slet ikke samligne de 2 steder. Historien bag de 2 steder er vidt forskellig og haverne er totalt forskellig stil. Ved Guld Templet er der hverken sten eller mos have som her. Så jeg har ikke så meget til overs for det når folk siger de er skuffet over Sølv Templet bare fordi der ingen sølv er.
Jeg synes helt klart man skal besøge begge steder hvis man er i Kyoto, men lad vær med at samligne stedet med Guld Templet.
Nu sidder du måske og tænker at eftersom der er både et Guld Tempel og et Sølv Tempel i Kyoto er der så også et bronze tempel ???? Men nej det er der desværre ikke.
Men her er nogen billeder fra Sølv Templet og en lille video. Jeg har virkelig haft problemer med solen her på det sidste når jeg har lavet en video for den ender altid med at reflektere noget så kraftigt.



 Kort over Sølv Templet.

 Det er altid godt at vide hvad man må og ikke må.

 En Kogetsudai, den symbolisere Mt. Fuji.

 Man må selvføldig ikke gå ind i selve templet, men hvis 
man nu måtte og stod oppe på øverste etage en aften med 
fuldmåne vil man på et bestemt tidspunkt kunne se månen
reflektere i kogetsudaien. 

 En del af stenhaven. Linjerne er revet forskelligt så 
en linje er helt glat og den næste er mere ru. Det symbolisere
havet og bølgerne.

 Fra haven hvor man kan se Kogetsudai.
 Søen.

 Nogen af de andre bygninger ved stedet.

 Japanerne har det med at ligge mønter alle mulige steder
ved templer og shrines. Her er det en sten i søen. Kan man 
ramme stenen og mønten bliver liggende skulle det efter signe
bringe lykke.

 Følger man stien rundt kommer man op bag ved templet 
hvor mos haven er. Det minder mest af alt om en skov.
Men det er vedligeholdt på samme måde som stenhaven.

 Udsigten fra toppen over selve Sølv Templet og Kyoto by.

Taget af Sølv Templet og lidt efterårs farver på træerne.



Nu er det ikke kun her på bloggen jeg skriver. Jeg skriver også meget gerne artikler om Japan til rejse magasiner og rejse web-sider. I den forbindelse har jeg fået udgivet en rejse artikel om netop Kyoto i samarbejde med rejse siden RejseTanker.dk
Det er en rigtig god side med tips til destinationer fra folk der selv har været der. Man kan oprette en profil på siden og deltage i det rejse forum der er på siden. Enten ved at stille rejse spørgsmål eller hjælpe andre med deres spørgsmål.
Der er virkelig meget inspiration at hente på siden og nu er der også inspiration til Japan i form af min artikel så kig forbi.

Har du et rejse magasin eller web-side og gerne vil have artikler om Japan er du velkommen til at kontakte mig. Det eneste jeg forlanger er at det tydeligt fremgår at det er mig der har skervet artiklen, at det tydeligt fremgår at billederne i artiklen er mine egne og at der er et link til bloggen her.

3 kommentarer:

  1. Kære Inger-Marie,
    Jeg er meget ked af at læse at I har oplevet dødsfald i familien, øv :-( Kan godt forstå at din mand sygdom og frygten lige vender tilbage med 100 km. i timen. Håber at I har det nogenlunde! Ellers tak for det finde indlæg med de smukke billeder hvor jeg endnu engang får indblik i smukke Japan :-) Annette

    SvarSlet
  2. Hej Annette,
    Tak. Ja alle tankerne omkring kræft og alle hvis`erne komme alle sammen tilbage.
    Men vi har det nu fint. Vi har vidst lige siden august at det nok snart ville ske.
    Ellers tak for de pæne ord om mine billeder. Det varmer altid at nogen kan lide dem :-)

    SvarSlet
  3. Glæder mig at i har det godt :-) Dine billeder er altid en fornøjelse af kigge på Inger-Marie!

    SvarSlet