Translate

lørdag den 4. oktober 2014

Tyfonen Phanfon.

All Tropical Cyclones

Så er den gal igen. Denne gang i form af en tyfon der når den rammer Japan søndag og mandag kan opnå status af supertyfon.
Idag har vi ikke mærket noget til det og vejret har da også været fint. Det eneste som jeg lå mærke til var anderledes var da jeg var nede i vores lokale supermarkede hvor de havde sat et skilt op med at folk skulle købe ekstra ind af brød, vand, batterier og hvad man nu ellers lige kunne få brug for hvis strømmen nu skulle gå ud. Men som jeg gik rundt nede i supermarkedet og kiggede efter det jeg selv skulle have og hvad andre købte virkede det ikke til at folk havde særlig meget travlt med at købe en masse ekstra. Jeg tror ganske enkelt folk er så vandt til at en tyfon kommer forbi og de tager det nu meget stille og roligt.
De snakker meget om det på tv p.g.a vulkanen Ontake der idag for en uge siden gik i udbrud. Der er stadig savnede på bjerget som ikke er fundet endnu og med de enorme mængder regn tyfonen medbringer er det et kapløb med tiden hvis man skal gøre sig håb om at finde dem. Folk der bor i området omkring Ontake er ved at forberede sig på at blive evakueret i løbet af i morgen for de kan ikke være der når tyfonen kommer fordi det vil skabe massive jordskred p.g.a alt det løse jord og aske der ligger på bjerget. Desuden bliver folk der bo i nærheden af skråninger eller bjerge evakueret inden det for alvor går løs. Man har lært af katestrofen i Hiroshima i august.
Som prognoserne ser ud lige nu forventes det at tyfonen vil være på sit værste mandag morgen og frem til middag omkring Tokyo, så der er nok mange der vælger at tage en fridag og blive hjemme under dynen indtil det er over. Det ville jeg hvert fald selv gøre.
Men nu må vi se hvor meget den tager til når den rammer land de første steder i læbet af natten og imorgen. Allerede nu har de kraftig regn og vindstød omkring Okinawa. Der skal hvert fald nok komme en masse om det i nyhedderne.
Personligt tager jeg det nu meget stille og roligt, jeg har efterhånden prøvet det så mange gange før. Men på den anden side så er det første gang jeg skal stifte bekendskab med en der er så kraftig at den opnår status af supertyfon.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar