Translate

søndag den 9. marts 2014

Biryani

Beklager den dårlige billedekvalitet. Det er taget med en mobil telefon og det var først da vi havde spist og jeg kom til at se billedet på computeren at jeg opdaget det ikke var så godt.


Vi har som tidligere fortalt lige været en tur i Dubai. Der var en speciel ting som jeg skulle have købt mens vi var der og det var et krydderi der hedder Biryani Masala. Jeg smagte denne ret første gang sidste år da vi var i Singapore og det har fra første bid været min absolut ynglings ret. Det er en ret det stammer fra Mellemøsten og sydøst Asien, men jeg har efterhånden fundet ud af der findes utrolig mange variationer af denne ret alt efter om man spiser den i Singapore, Pakistan, Iran, Burma eller et helt andet sted.
Biryani Masala er en blanding af mange forskellige krydderier. Nu mere jeg læser om hvad der skal i denne blanding går det op for mig at der ikke er en korrekt blanding, det kommer an på hvor i verden man laver den. Jeg har efterhånden fundet frem til at denne blanding ikke er helt ved siden af, men der fra område til område kan være tilsat lokale krydderier der gør den speciel og anderledes lige netop i dette område.
Ud over krydderiblandingen kan selve retten også laves forskelligt. Den serveres således med enten kylling, oksekød, lam, skaldyr, fisk eller med grøntsager. ( Den på billedet er med kylling ).


Biryani Masala.
Hel nelliker 16-18 styk
Hel kanel 2 styk
Grønne kardemomme kapsler 10 styk
4 stjerneanis

Rist disse krydderier på en tør pande til de begynder at dufte, men de må endelig ikke blive brændt.
Blend dem til pulver.
Tilsæt nu:
2 tsk stødt spidskommen
2 tsk stødt koriander
2 tsk tørrede knust hvidløg
2 tsk gurkemeje
2 tsk chili
Du burde nu have en meget aromatisk krydderiblanding og du kan gå i gang med at lave selve retten.
Hvis du får lavet for meget kan det opbevares i en tæt lukket beholder i et par mdr.

Biryani.
Først skal kødet marineres.
2 dl yoghurt neutral
5 fed presset hvidløg
3 spsk revet ingefær
saft fra 1 lime

Bland yoghurt, hvidløg, ingefær og lime. Skær kødet i mindre stykker og mariner i 30 minutter.

Øvrige ingredienser
1 løg
3 kartofler
3 små grønne chili
3 spsk Biryani Masala
1 dåse hakket tomater

Skræl løg og kartofler og skær dem i mindre stykker. Hak chili fint. Svits det hele på en pande med olie indtil løgene er klare. Tilsæt nu biryani masala og hakket tomater. Rør det hele godt sammen.
Lig kødet i sammen med det marinade der hænger ved og smid resten ud. Lad det simre indtil kødet er mørt. Du kan evt. tilsætte lidt vand hvis du synes det er for tykt.
Server med basmati ris.

Velbekomme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar