Translate

torsdag den 15. august 2013

Nature Sounds - Japanese Summer - Cicada Song



Dette er lyden af Japan om sommeren og det er da også hvad man høre stort set nat og dag lige for tiden. Jeg har hørt nogle sige de finder det beroligende, men jeg ved ikke rigtig jeg synes egentlig det er mere irreterende, især når man gerne vil sove om aften.
Vi har det rigtig varmt herude for tiden. For et par dage siden blev der sat ny officel varmerekord med 41 grader og der var 30 grader om natten, der synes jeg lige det blev en tand for meget.
En ting er varmen, det kan jeg holde ud, men den høje luftfugtighed der ligger sig som en klam hinde på kroppen så man ikke kan komme af med sveden hader jeg bare.
For tiden ligger vi omkring de 35 grader og der er ingen udsigt til det bliver køligere lige med det samme.
Den sidste mdr. har over 10.000 personer haft så alvorlig hedeslag at de har måtte indlægger på hospitalet og mange personer er omkommet p.g.a. hedeslag. Over halvdelen af disse personer er 60 år eller ældre. Mange tror at hvis de bare holder sig indendørs og ikke laver noget, så sker der ingenting, men det er lige meget, man skal stadig huske at drikke rigelig med væske når det er så varmt, jeg er oppe på at drikke 5 liter væske om dagen. Nogen vil måske sige det er lige i overkanten, men jeg har det sån, heller for meget end for lidt lige for tiden. En anden ting er at jeg spiser  bolcher med extra meget salt i, fordi salt binder væske til kroppen. Det er noget der især anbefales til ældre der glemmer at drikke, men man kan købe dem alle stede og de koster næsten ingen penge.
Nu er vi ved at være halv vejs gennem august, så snart er der lys for enden af  hede tunnelen. Fra midten af september begynder luftfugtigheden gerne at gå kraftigt ned og det samme gør temperaturen. Nu har jeg gået i sommertøj siden slutningen af april og jeg kan nok blive ved med det indtil oktober, i hvert fald i dagtimerne, om aften kan det godt blive lidt køligt. Der er nok mange der kommer efter mig for at sige det, men jeg glæder mig ærlig talt til det bliver noget køligere og det bliver efterår.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar